Jag har under veckan fått massor av reaktioner på mitt avslöjande att jag måste flytta min Attefall byggnad 35 cm till en kostnad som jag inte avslöjar för ni kommer ändå inte tro mig. De flesta reaktionerna handlar om att de tror att jag skojar om kravet på flyttning men tyvärr så är det sant. Ett tjugotal mejl från Falkenbergs kommun bekräftar detta. Jag lovar att hålla er informerad om fortsättningen på detta drama.

Ibland när man köper något blir man besviken och ibland tycker jag att varan verkligen gav valuta för pengarna. I mitt husprojekt har jag handlat av det statligt ägda mätbolaget Metria. Valet av leverantör var inte mitt utan det var enligt anvisning från Falkenbergs kommun. Detta företag har levererat;

  • En karta som inte gick att använda då alla gränser var osäkra vilket de och kommunen anser jag borde begripit
  • Ett intyg som säger att huset ligger 65 cm fel
  • Ett nytt intyg som säger att det förra var fel och att de inte kan uppge läge för att gränserna är så osäkra
  • Ett 2,5 timmars besök från en av deras medarbetare som med min hjälp grävde efter gränsrör. Vi fann inget i närheten av byggnaden.
  • Ett nytt intyg som säger att huset ligger 35 cm fel

För detta ska jag betala 17000 kr. Fakturan innehåller bland annat en kostnad på 3750 kr för det intyg som de själva tog tillbaka då det var felaktigt. En annan post på fakturan som sticker ut är rådgivning per telefon 18 minuter till en kostnad av 330 kr. Jag har gjort bättre köp i mitt liv. Eftersom det är ett statligt företag försökte jag få till ett samtal med högste chefen, statsminister Stefan Löven, men när jag kom fram till Regeringskansliet och presenterade mitt ärende bad dom om ursäkt och sa att statsministern har viktigare frågor att ägna sin tid åt. Jag hade som tur var sinnesnärvaro att uttrycka min förståelse.

Från Glasets hus kan jag rapportera att vi lördags serverade 173 lunch och hade väldigt många besökare på den nyöppnade Retroutställningen. Det är slående hur alla har tagit till sig att hålla avstånd och respekt för situationen. Själv längtar jag efter att åter få krama våra fantastiska medarbetare.

Låt mig avsluta med lite positiva nyheter. Jag har trots min höga ålder tagit ytterligare steg mot den nya teknikens höjder. Jag är med blipp. Mitt betalkort gick sönder så jag beställde ett nytt och detta är utrustat med blipp. Stolt som en tupp tog jag mig ned till den lilla butiken i Olofsbo för att handla morgonfrallor. Efter att köat på rätt avstånd sa jag till den trevlige ägaren i kassan ”nu är det dags för en stor debut, jag ska blippa för första gången” han log och gratulerade innan han påpekade att jag skulle vända på kortet. Inget hände det fungerade inte så han bad mig betala med kod och då gick det bra. Han förklarade att första köpet måste vara med kod innan man startar sin blippkarriär. När jag kom ut och precis hunnit sätta mig i bilen kom en dam rusande inifrån affären och frågade om det var jag som hade glömt mitt kort!

Nästa vecka en rapport från projekt Attefall

Kjell